donderdag 30 oktober 2014

Hoe volg ik de ontwikkeling van leerlingen die met het digiboek spelling werken?


Met ingang van dit schooljaar is digiboek spelling beschikbaar voor de groepen vier tot en met zes. Begin volgend schooljaar volgen de groepen zeven en acht. Het digiboek kan als vervanger of als aanvulling op het papieren werkboek worden gezien. In eigen tempo gaan leerlingen door de oefenstof en vanuit het programma ontvangen zij daar gerichte instructie, ondersteuning en feedback bij.

Als leerlingen in eigen tempo en op verschillende niveaus met het programma werken, is overzicht voor de leerkracht extra van belang. Om die reden hebben we een dashboard ontwikkeld waarmee de activiteiten die leerlingen uitvoeren ‘realtime’ gevolgd kunnen houden.

Het programma helpt problemen, die zich anders gemakkelijk buiten het gezichtsveld van de leerkracht kunnen voordoen, inzichtelijk te maken. In een slim overzicht wordt getoond welke oefenstof en in welke mate door de leerling wordt beheerst. Het schema helpt de leerkracht om gericht in actie te kunnen komen. Tot op het niveau van de opdracht kan de leerkracht meekijken en dat is een voorwaarde om leerlingen goed te kunnen ondersteunen.

Onderstaand filmpje geeft een indruk van hoe het dashboard werkt.






Albert Rouschop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten