In 2011 is bij SLO de
volgende publicatie verschenen: Leerstoflijnen
begrippenlijst en taalverzorging beschreven (Uitwerking van het referentiekader
Nederlandse taal voor het domein begrippenlijst en taalverzorging op de
basisschool) Dat is een uitwerking van de referentieniveaus. Per twee
leerjaren wordt aangegeven welke leerstof voor het eerst aan bod kan komen. Het
vakgebied spelling valt daarbij onder “taalverzorging”. Het is een
advieslijst, maar wel met een dwingend karakter. Het is een lijst waarin een
leerkracht bijvoorbeeld kan zien welke leerstof in een tweetal jaren kan (of:
moet) worden aangeboden, en daarmee ook een lijst die aangeeft welke leerstof
in die periode in een methode kan (of: moet) wordt aangeboden. Het is logisch
dat scholen van methodemakers verwachten dat ze deze lijst aanhouden. Dat is
ook gebeurd bij de ontwikkeling van de tweede editie van Spelling in beeld.
In die advieslijst
komt ook de term lettergreep voor. En als leerjaar geeft de lijst
van de SLO-commissie groep 3/4 aan.
Gelukkig houdt het aanleren van de term lettergreep niet automatisch in dat we afscheid
moeten nemen van de term klankgroep.
De aanpak voor het aanleren van woorden met twee of meer klankgroepen /
lettergrepen sluit zo veel mogelijk aan bij de aanpak in de eerste editie. Er
zijn wel wat verschillen. Zo vinden de instructies op andere momenten plaats,
ook om te voldoen aan de wens van veel scholen om al aan het eind van groep 4
de woorden met een gesloten lettergreep (zoals vissen) te behandelen, met het
oog op de Citotoets Spelling E4.
Voor ons is het vooral belangrijk dat de leerkracht bij de uitleg van de kwestie steeds kan teruggrijpen
op de klankgroepen en zou het pas echt een breuk met
het verleden zijn als we ten opzichte van de eerste versie, bij de uitleg van
de kwestie niet het horen (en dus de klankgroepen) als startpunt
nemen, maar de schriftelijke regels (en dus de lettergrepen) als startpunt
nemen. We blijven het horen als startpunt belangrijk vinden.
Daarom wordt de uitleg die in groep 4 wordt gegeven, in de hogere groepen ook
nauwelijks veranderd. Dat kunnen we ook doen omdat leerlingen van de groepen 5,
6 en 7 die de kwestie eenmaal snappen, de uitleg van de kaarten R5-a, R5-b
en R5-c toch niet meer helemaal stap-voor-stap hoeven door te nemen.
Paul Stapel (auteur
spelling)
Albert Rouschop
Albert Rouschop
Geen opmerkingen:
Een reactie posten