Om dit te voorkomen, pakt de methode Taal in beeld het anders aan. In de basislessen staan de strategieën en vaardigheden om woordbetekenissen te kunnen afleiden en onthouden centraal. Hierbij worden de doelwoorden wel geraakt, maar niet per se diepgaand onderwezen. Door gebruik te maken van de speciale woordenschatpagina's, terug te vinden aan het begin van ieder blok, kan dat wel, maar het hoeft niet. Een alternatief is om zwaardere semantisering, consolidatie en controle plaats te laten vinden met behulp van woordenschatsoftware. Het systeem is dan in staat om ervoor te zorgen dat de leertijd besteed gaat worden aan de woorden die het individuele kind niet of onvoldoende kent.Voor een leerkracht die met een groep kinderen werkt, is dit moeilijk te organiseren. Voor een computer is het een peuleschil.
Afbeelding: selectiescherm Woordenschat in beeld |
Hieronder vindt u een filmpje waarin u precies kunt zien hoe dit onderdeeltje van het programma werkt. Tevens wordt een inkijkje gegeven in de woordenhulp van het programma. Dit is een stukje van het programma dat op een krachtige manier de betekenis van woorden uitlegt. In een later artikel op dit weblog zullen we hierop terugkomen.
Jos Cöp
Geen opmerkingen:
Een reactie posten