Helaas stopt het verandertraject voor een nieuwe methode vaak bij
het beslissingsmoment en de aanschaf van de materialen. In de fase die daarop
volgt, zoekt de leerkracht vaak zelf naar mogelijkheden om goed met het
materiaal te kunnen werken.
Door tijdgebrek of andere prioriteiten binnen school wordt er vaak
beperkt of niet stilgestaan bij implementatie van de nieuwe materialen en
methodieken. Dat is jammer. Een goede implementatie biedt kansen tot afstemming,
verdieping en uitbreiding van de leerkrachtvaardigheden. Ook kunnen uit
implementatie afspraken op schoolniveau volgen. Aandacht voor implementatie is
nodig om de juiste doelen te stellen met gezonde ambities. Om het belang van
implementatie te benadrukken, deze bijdrage.
De implementatie van een methode kent vaak twee doelstellingen:
Ten eerste
gaat het om het vertrouwd maken van het team met de nieuwe methode. Waaruit
bestaat de methode? Hoe is de opbouw? Hoe is de leerstof ingedeeld? Hoe
organiseer ik een les? Etc. Als deze doelstelling bereikt is, hebben de
leerkrachten voldoende kennis van het pakket om er prettig mee te kunnen
werken.
De tweede
doelstelling van een implementatietraject is om de methode in te passen in de
vernieuwingsonderwerpen van de school. Dit betekent dat de methode aan moet
sluiten bij het veranderende leerkrachtgedrag of het misschien zelfs wel moet
gaan faciliteren. Veel scholen die gaan werken met Taal in beeld, streven het
beter omgaan met verschillen tussen leerlingen na. Ze gaan zich nadrukkelijker
richten op het feit dat de instructiebehoeften van kinderen verschillen.
Daarbij onderscheiden zij een instructie-onafhankelijke, instructiegevoelige en
instructie-afhankelijke groep.
Om beide doelen, het kennen van de methode en het beter omgaan met
verschillen tussen kinderen, te realiseren kunnen de volgende implementatie-activiteiten
worden ingepland.
Teambijeenkomst 1
Tijdstip: vooraf of bij aanvang van het
werken met Taal in beeld
Voorbereiding: Geen
Onderwerpen:
·
De
belangrijkste kenmerken van de methode.
·
Puntenlijst
‘Hoe kunnen we het beste starten?'
·
De leerstofopbouw.
Teambijeenkomst 2
Tijdstip: na ongeveer 6 weken werken met
Taal in beeld
Voorbereiding: Inventarisatie van ervaringen met het werken met de
methode.
·
Omgaan met
verschillen in instructiebehoeften.
·
Lessen
verantwoord verkorten of verlengen.
·
Het
inzetten van plustaken.
Teambijeenkomst 3
Tijdstip: na ongeveer 12 weken werken met
Taal in beeld
Voorbereiding: Inventarisatie van ervaringen met het werken met de
methode.
·
Het
werken met het computerprogramma Woordenschat Taal in beeld.
·
Toetsing,
registratie en herhalingstaken.
·
Omgaan
met verschillen tussen kinderen: instructie-afhankelijke kinderen.
Teambijeenkomst 4
Tijdstip: na ongeveer 20 weken werken met
Taal in beeld
Voorbereiding: Inventarisatie van ervaringen met het werken met de
methode.
·
Leerresultaten en
rapportage.
·
Het
werken met het computerprogramma Spelling in beeld.
·
Omgaan
met verschillen tussen kinderen: instructie-onafhankelijke kinderen.
Teambijeenkomst 5
Tijdstip na ongeveer 30 weken werken met Taal in beeld
Voorbereiding: Inventarisatie van ervaringen met het werken met de methode.
· Evaluatie jaarplanning.
· Evaluatie leerresultaten.
· Evaluatie omgaan met verschillen.
· Maken puntenlijst ‘Hoe gaan we verder met Taal in beeld’.
Albert Rouschop
Geen opmerkingen:
Een reactie posten