Opbrengstgericht werken vraagt om het goed monitoren van de leerprestaties van kinderen. Van daaruit kan bepaald worden wat een geschikte vervolgstap is. Een goed beeld kan alleen maar ontstaan door op een verantwoorde manier gebruik te maken van zowel de methodegebonden als de niet methodegebonden toetsen.
Het is wel belangrijk om te zien dat deze soorten toetsen een verschillende gerichtheid hebben. Methodegebonden toetsen zijn beheersingstoetsen en bedoeld om vast te stellen of de aangeboden doelen bereikt zijn. Als dit gelukt is, verdienen alle betrokkenen een pluim. Goed gedaan: missie geslaagd. Een dik compliment aan leerling en leerkracht, want de lessen hebben resultaat gehad.
Niet methodegebonden toetsen, zoals de LVS-toetsen van het Cito, hebben een andere gerichtheid. Het zijn normtoetsen, al gebruikt Cito zelf de verwarrende benaming vaardigheidstoetsen (terwijl er vaak kennisdoelen worden getoetst). Deze toetsen zijn bedoeld om aan te geven hoe goed een leerling scoort ten opzichte van leeftijdsgenoten. Om snel te zien hoe goed een leerling scoort ten opzicht van andere kinderen, heeft Cito de niveauindicaties A t/m E en I tot V ontwikkeld. Alleen de beste leerlingen zullen in niveau A of I terechtkomen. Deze scores bieden de meest betrouwbare basis voor de rapporten.
Om opbrengstgericht met Taal in beeld te kunnen werken, is het belangrijk beide manieren van toetsten een plaats te geven. Door bij de interpretatie van de resultaten rekening te houden met het type toets, creëert u maximale mogelijkheden om te sturen op goede leerresultaten. De makers van Taal in beeld gaan ervoor. Natuurlijk samen met u.
In het onderstaande filmpje wordt kort en bondig uitgelegd hoe u effectief en verantwoord kunt toetsen en rapporteren. En ook waar u rekening mee moet houden. Altijd interessant om samen eens naar te kijken.
Jos Cöp
Prachtig verwoord!
BeantwoordenVerwijderenDit is wat er mis is met het leerlingvolgsysteem, het leerlingvolgsysteem heeft de status van normtoets verloren.
De toets is niet meer deugdelijk, betrouwbaar en valide, omdat de inhoud van de toetsen op straat ligt. Daarnaast gaan methodes zich steeds meer buigen naar wat Cito-meet.
We kunnen ondertussen spreken over de methode: Cito. Welkom in de vercitoïsering van het onderwijs in Nederland.